ICT veiligstellen

Veilig opgeslagen

 

Een van de eerste acties bij een nieuw faillissement is het veiligstellen van de boekhouding en bankrekeningen

Tegenwoordig bestaat die boekhouding voornamelijk elektronisch en wordt op meer dan een computer bijgewerkt. Steeds meer worden ook de boekstukken digitaal opgeslagen. Te samen met facturen die per e-mail gaan is daarmee ‘de administratie’ voor de curator totaal ondoorzichtig geworden.  Het veiligstellen van PC’s en servers is noodzakelijk.

– digitale facturen horen er ook bij –

Vaak direct al bij tijdens het eerste bezoek van de curator worden de servers en werkplekken volgens een vast protocol op een speciale manier gebackupped. Daarbij worden ook alle specifieke omgevingsfactoren vastgelegd. Hierdoor zijn wij instaat het computernetwerk in een virtuele omgeving bij ons op kantoor weer op te bouwen en via het Internet exclusief voor de curator toegankelijk gemaakt.

Een groot voordeel is hierbij dat de werkelijke status quo wordt vastgelegd en bovendien kan later informatie of administratieve delen waar niet aan gedacht is alsnog geproduceerd worden.
Een ander niet te onderschatten voordeel is dat de curator het pand, de elektra, huur, Internet en alle andere zaken niet meer operationeel hoeft te houden ten behoeve van de afhandeling van het faillissement.
Ook kan in loonkosten worden bespaard.

Wij nemen immers het beheer over